SEMAKAN BANTUAN TUNAI STR (FASA 4)
Semakan Bantuan STR boleh dibuat hanya secara online. Bagi penerima STR Fasa 3, proses pembiayaan tunai STR sedang dilakukan bermula 29 Ogos lalu. Fasa 4 akan diagihkan tidak lama lagi menurut pihak kerajaan, namun tarikh rasminya belum ditetapkan. Pemohon diminta untuk bersabar dengan proses semakan dan pengagihan bayaran STR kerana bayaran dibuat secara berjadual.
Bagaimanakah semakan Bantuan Tunai STR? Ikuti penjelasan di sini.
BACA JUGA : BANTUAN BUDI MADANI : SEMAKAN STATUS 2024
KAEDAH BAYARAN
Bagi penerima yang lulus permohonan STR untuk fasa seterusnya, anda boleh tuntut wang bantuan melalui dua kaedah iaitu:
- Tunai di cawangan-cawangan BSN yang berdekatan bagi pemohon yang tidak mempunyai akaun bank yang aktif.
- Wang akan dikreditkan ke dalam akaun bank yang telah didaftarkan.
SEMAKAN AMAUN BANTUAN STR
Amaun bantuan akan ditunjukkan pada paparan STR setelah pemohon membuat semakan. Bagi Fasa 4, baki bayaran daripada jumlah keseluruhan mengikut kategori adalah seperti berikut:
Isi Rumah Pendapatan RM2500 dan Kebawah
- 0 hingga 5 atau lebih anak : RM 200 – RM 700
Isi Rumah Pendapatan RM2501 ke RM5000
- 0 hingga 5 atau lebih anak : RM 150 – RM 350
Warga Emas Tiada Pasangan
- RM 150
Bujang 21 ke 59 Tahun
- RM 100
SEMAKAN BANTUAN TUNAI STR
Cara semakan bantuan STR dibuat secara online dan sama untuk setiap fasa. Berikut merupakan panduan untuk log masuk STR dan buat semakan status STR Fasa 4:
- Layari pautan rasmi https://bantuantunai.hasil.gov.my/.
- Laman Utama Rasmi STR akan dipaparkan pada skrin.
- Masukkan nombor kad pengenalan untuk login.
- Kemudian, tekan butang [Log Masuk].
- Pemohon berjaya login STR.
- Paparan [SEMAK STATUS] akan ditunjukkan.
- Seterusnya, pemohon perlu dipaparkan dengan kata kunci keselamatan. Tekan [Ya] sekiranya kata kunci keselamatan adalah milik pemohon.
- Pemohon perlu mengisi kata laluan dan seterusnya menekan [Log Masuk].
- Sila klik [Semakan Permohonan].
- Kemudian, pemohon perlu memerhatikan pada [Maklumat Pembayaran].
- Pemohon akan dipaparkan dengan maklumat di bawah:
- Tarikh Kredit.
- No. Pengenalan Akaun Dikredit.
- Nama Penerima.
- Fasa Pembayaran.
- Jumlah Dikredit.
- Status Kredit.
- Nama Bank dan No akaun.
- Selesai.
RUJUKAN
Segala maklumat di atas telah dirujuk daripada portal yang sahih. Pemohon dinasihatkan agar sentiasa berwaspada dengan pautan palsu bagi mengelakkan perkongsian data peribadi kepada scammer.
Untuk info lanjut atau hebahan berkenaan STR, boleh rujuk di:
- Laman Web Rasmi STR : https://bantuantunai.hasil.gov.my/
- Hotline STR : 03-8882 4565 / 03-8882 4566
- E-mel Rasmi : [email protected]